Canh Tân Quan Niệm Về Con Người: Bước Chuyển Vaticanô II Trong Nền Thần Học Luân Lý
Renovating the Concept of Humanity - The Shift of Vatican II in Moral Theology
DOI:
https://doi.org/10.54855/csl.24431Từ khóa:
Luân Lý, Nhân học, Phẩm giá, Tương quan nhân vị, Huấn QuyềnTóm tắt
Thần học luân lý cần có hai chiều kích: khách quan và chủ quan, gồm những kinh nghiệm cá nhân được nội tâm hóa, và những giá trị và quy luật đạo đức khách quan. Xoay quanh Công đồng Vanticanô II, nền thần học luân lý của Giáo Hội đã có nhiều thay đổi, khởi đi từ việc đổi mới cái nhìn nhân học cũng như xã hội học có trong Gaudium et Spes, một cái nhìn hướng về chủ thể mang nơi mình một nhân tính bị tổn thương. Bài viết dưới đây là trước tiên một nỗ lực trình bày vài điểm đặc trưng của nền luân lý trước Vaticanô II, và kế đến tìm hiểu bước chuyển của nền thần học luân lý trong và sau Vaticanô II, và cuối cùng đi đến việc giới thiệu một nền luân lý mới dựa trên quan niệm được canh tân về con người.
Abstract:
Moral theology needs to have two dimensions: objective and subjective, consisting of personal experiences that are internalized, and objective moral values and rules. Around the Vatican II Council, the Church's moral theology underwent many changes, starting with the renewal of anthropological as well as sociological perspectives found in Gaudium et Spes, a view directed toward the subject, carrying within it a wounded humanity. The following article is first an effort to present some characteristic points of moral theology before Vatican II, then to explore the shift in moral theology during and after Vatican II, and finally to introduce a new moral theology based on a renewed concept of humanity.
Tài liệu tham khảo
Bernard Haring, Free and Faithful in Christ, Vol. 1: General Moral Theology (New York: Seabury Press, 1978), 289.
Cao Chu Vũ, "Những Vấn Đề Luân Lý Hiện Nay Theo Thông Điệp Veritatis Splendor", đăng nhập vào ngày 20/5/2022, https://catechesis.net/nhung-van-de-luan-ly-hien-nay-theo-thong-diep-veritatis-splendor/#ftn2.
Charles E. Curran, "Strand One: Sin, Reconciliation, and the Manuals of Moral Theology", 25. Jove Jim S. Aguas, "Ethics and Moral Philosophy of Karol Wojtyla", 134.
Gustafson, Can Ethics Be Christian? (Chicago: University of Chicago Press, 1975), 32-47.
Jove Jim S. Aguas, "Ethics and Moral Philosophy of Karol Wojtyla", in Kritike, Vol. 7, No. 1 (2013): 123. DOI: https://doi.org/10.25138/7.1.a.7
James F. Keenan, "Vatican II and Theological Ethics", 190.
James F. Keenan, "Vatican II and Theological Ethics", 166-7.
Lisa Sowle Cahill, "Reframing Catholic Ethics: Is the Person an Integral and Adequate Starting Point?", 4.
Michael J. Himes and Kenneth R. Himes, “Rights, Economics, and the Trinity”, in Commonweal 113 (1986): 139.
Richard A. McCormicK, The Critical Calling: Reflections on Moral Dilemmas Since Vatican II (Washington DC: Georgetown University Press, 2006), 176. DOI: https://doi.org/10.1353/book13019
Richard M. Gula, Reason Informed by Faith, 67-68.
Richard M. Gula, Reason Informed by Faith: Foundations of Christian Morality (New York: Paulist Press, 1989), 28-38
Timothy O'Connell, Principles for a Catholic Morality (New York: Seabury Press, 1978), 53-55.
William C. Spohn, Go and Do Likewise: Jesus and Ethics, 186.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Bản quyền (c) 2024 Nguyễn Đăng Trung, S.J.
Tác phẩm này được cấp phép theo Giấy phép quốc tế Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository, in a journal or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.